KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
DUNIA SENI VISUAL
TAHUN SATU
RANCANGAN TAHUNAN
DUNIA SENI VISUAL
TAHUN 1
MINGGU
|
BIDANG/TEMA/TAJUK
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
1
|
Menggambar
Tema
:Alam benda
Tajuk :Rumah
Aktiviti
:Lukisan
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan :
garisan, rupa, warna, imbangan dan kepelbagaian) yang terdapat pada objek
buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan lukisan.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan lukisan.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan lukisan.
4. Apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
|
1.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
1.1.1
Unsur seni
1.1.1.1
Garisan – lurus dan melengkung
1.1.1.2
Rupa – organik
1.1.1.3
Jalinan – tampak
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1
Harmoni – (bentuk, rupa, dan warna)
1.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.1.2.1
Alat – palet, berus warna
1.1.2.2
Bahan – kertas lukisan, bahan semula jadi
(flora) dan warna air atau warna poster atau tempera
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1
Teknik – capan (basah atas kering)
1.3
Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK:
Kreativiti dan inovasi
|
|
2
|
Membuat
Corak dan Rekaan
Tema
:Alam Semulajadi
Tajuk
:Hiasan Tabung
Aktiviti:
Capan
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni (unsur seni dan prinsip rekaan: rupa,
warna, jalinan, harmoni, dan kesatuan) yang terdapat pada objek buatan
manusia dan karya seni dalam penghasilan corak menggunakan teknik capan .
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual menerusi
penentuan media dan teknik dalam penghasilan corak.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan corak.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah
|
2.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
2.1.1
Unsur seni
2.1.1.1
Rupa – organik dan geometri
2.1.1.2
Warna – primer dan sekunder
2.1.1.3
Jalinan – tampak dan sentuh
2.1.2
Prinsip rekaan
2.1.2.1
Harmoni – ulangan atau susunan yang seimbang
2.1.2.2
Kesatuan – dalam alam semula jadi
2.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
2.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
2.2.1.1
Alat – berus, palet, dan daun
2.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan warna air atau
warna poster atau tempera
2.2.2
Menyatakan teknik penggunaan media dalam penghasilan corak teknik capan
2.2.2.1
Teknik – capan (corak terancang)
2.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni. 2.3.1 Memilih dan mempelbagaikan bahan
secara kreatif
2.3.2
Menghasilkan corak teknik capan
2.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
2.
4.1 Mempamerkan karya yang dihasilkan
2.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
2.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
:Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
3
|
Membentuk
dan Membuat Binaan
Tema:
Alam Benda
Tajuk:
Kenderaan
Aktiviti:
Model
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
rupa, bentuk, warna, dan imbangan) yang terdapat pada objek buatan manusia
dan karya seni dalam penghasilan model kenderaan.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan model.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan model.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
3.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
3.1.1
Unsur Seni 3.1.1.1 Rupa – geometri
3.1.1.2
Bentuk – 3D (konkrit)
3.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
3.1.2
Prinsip rekaan
3.1.2.1
Imbangan – semetri
3.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
3.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media.
3.2.1.1
Alat – gunting
3.2.1.2
Bahan – kertas warna, gam, kotak dan magic
pen
3.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan binaan
3.2.2.1
Teknik – membentuk
3.3
Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
3.3.1
Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif
3.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
3.3.3
Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual
3.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
3.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
3.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
3.4.3
Mengetahui kaitan seni visual dengan mata pelajaran lain
3.4.4
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
4
|
Mengenal
Kraf Tradisional
Tema:
Alam Benda
Tajuk
: Wau Bulan
Aktiviti:
Mewarna
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
garisan , rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan wau dengan mewarna.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan wau.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan wau.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
4.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
4.1.1
Unsur seni
4.1.1.1
Garisan – melengkung
4.1.1.2
Rupa – organik dan geometri
4.1.1.3
Jalinan – tampak
4.1.1.4
Warna – primer
4.1.2
Prinsip rekaan
4.1.2.1
Kontra – warna
4.1.2.2
Imbangan – simetri
4.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
4.2.1
Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni
4.2.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.2.1
Alat – (tiada)
4.2.2.2
Bahan – lakaran wau pada kertas A4 , krayon, dan bahan gantian
4.2.3
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan karya.
4.2.3.1
Teknik – lukisan
4.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D dan 3D.
4.3.1
Mengaplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni 2D
4.3.1.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
4.3.1.2
Menghasilkan karya seni berdasarkan perancangan proses kerja
4.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
4.4.1
Mempamerkan karya seni yang dihasilkan.
4.4.2
Menceritakan karya seni sendiri secara lisan atau bertulis.
4.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreatif dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
5
|
Menggambar
Tema:
Alam Benda
Tajuk:
Rumah Idamanku
Aktiviti
: Catan
|
Persepsi
dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan : garisan,
rupa, warna dan harmoni, dan kesatuan) yang terdapat pada objek buatan
manusia dan karya seni dalam penghasilan lukisan menggunakan teknik catan.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan catan.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan catan.
4. Apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
|
1.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
1.1.1
Unsur seni
1.1.1.1
Garisan – lurus dan melengkung (untuk lakaran)
1.1.1.2
Rupa – organik dan geometri
1.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1
Harmoni – warna, bentuk, rupa
1.1.2.2
Kesatuan – pelbagai unsur alam semula jadi
1.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1
Alat – berus warna, palet, dan surat khabar lama
1.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan warna air atau
warna poster atau tempera
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1
Teknik – catan (basah atas kering)
1.3
Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
6
|
Membuat
Corak dan Rekaan
Tema:
Alam Semulajadi
Tajuk:
Pembalut Buku
Aktiviti:
Renjisan dan
Percikan
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan: rupa,
warna, jalinan, kontra, ritma, dan harmoni)
yang
terdapat pada objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan corak
menggunakan teknik renjisan dan percikan.
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media
dan
teknik
dalam penghasilan corak.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan corak.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni,
|
2.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
2.1.1
Unsur seni
2.1.1.1
Warna – primer dan sekunder
2.1.1.2
Rupa – organik
2.1.1.3
Jalinan – tampak
2.1.2
Prinsip rekaan
2.1.2.1
Kontra – warna
2.1.2.2
Ritma dan pergerakan – rawak
2.1.2.3
Harmoni – bentuk
2.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
2.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
2.2.1.1
Alat – berus gigi, palet, dan daun
2.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan warna air atau
warna poster atau tempera .
2.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
2.2.2.1
Teknik – renjisan dan percikan (corak tidak
terancang)
2.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
2.3.1
Memilih dan mempelbagaikan bahan secara kreatif
2.3.2
Menghasilkan corak teknik renjisan dan percikan
2.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
2.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
2.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
2.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreatif dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
7
|
Membentuk
dan Membuat Binaan
Tema:
Alam Benda
Tajuk:
Baju Kemeja
Aktiviti:
Origami
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
rupa, bentuk, warna, dan imbangan)yang terdapat pada objek buatan manusia dan
karya seni dalam penghasilan origami .
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan origami.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan origami.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri
dan
rakan berpandukan bahasa seni visual.
|
3.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
3.1.1
Unsur Seni
3.1.1.1
Rupa – geometri
3.1.1.2
Bentuk – konkrit
3.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
3.1.2
Prinsip rekaan
3.1.2.1
Imbangan – simetri
3.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
3.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
3.2.1.1
Alat – (tiada)
3.2.1.2
Bahan – kertas A4 berwarna, gam, dan magic
pen
3.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan binaan.
3.2.2.1
Teknik – lipatan
3.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D dan 3D.
3.3.1
Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif
3.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam panghasilan karya
3.3.3
Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual
3.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
3.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan.
3.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan.
3.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
8
|
Mengenal
Kraf Tradisional
Tema:
Alam Semulajadi
Tajuk:
Anyaman Mata Bilis
Aktiviti:
Lukisan
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
garisan , rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya
seni
dalam penghasilan anyaman kelarai.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan anyaman.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan anyaman.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
4.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
4.1.1
Unsur seni
4.1.1.1
Garisan – lurus dan selari
4.1.1.2
Rupa – geometri
4.1.1.3
Jalinan – tampak dan sentuh
4.1.1.4
Warna – primer
4.1.2
Prinsip rekaan
4.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
4.2.1
Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni
4.2.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.2.1
Alat – Tiada
4.2.2.2
Bahan – kertas A4 berpetak
4.2.3
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan karya
4.2.3.1
Teknik – Mewarna kelarai
4.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran berbahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D.
4.3.1
Murid boleh mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D
4.3.1.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
4.3.1.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya seni.
4.3.2
Memahami teknik dalam penghasilan kraf
4.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
4.1
Mempamerkan karya seni yang dihasilkan
4.2
Menceritakan karya seni sendiri secara lisan atau bertulis
4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
TMK
|
|
9
|
Menggambar
Tema:
Alam Semulajadi
Tajuk
: Jambangan Bunga
Aktiviti
: Capan
|
1.
Bahasa seni visual yang terdapat pada alam ciptaan Tuhan, objek buatan
manusia, dan karya seni (unsur seni dan prinsip rekaan: garisan, rupa,
jalinan, dan harmoni) yang terdapat pada objek buatan manusia dan karya seni
dalam penghasilan lukisan menggunakan teknik capan.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan lukisan.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan lukisan.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
1.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
1.1.1
Unsur seni
1.1.1.1
Garisan – lurus dan melengkung
1.1.1.2
Rupa – organik
1.1.1.3
Jalinan – tampak
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1
Harmoni – (bentuk, rupa, dan warna)
1.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.1.2.1
Alat – palet, berus warna
1.1.2.2
Bahan – kertas lukisan, bahan Semula jadi
(flora), warna air, warna poster atau tempera
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1
Teknik – capan (basah atas kering)
1.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
10
|
Membuat
Corak dan Rekaan
Tema
: Alam Benda
Tajuk
: Pembalut Hadiah
Aktiviti : Titisan
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual ( unsur seni dan prinsip rekaan:
warna, jalinan, ritma, dan pergerakan, serta imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan corak menggunakan
teknik titisan.
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan
teknik
dalam penghasilan corak.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan corak.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
|
2.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
2.1.1
Unsur seni
2.1.1.1
Warna – primer dan sekunder
2.1.1.2
Jalinan – tampak
2.1.2
Prinsip rekaan
1.2.1.1
Imbangan – warna
1.2.1.2
Ritma dan pergerakan – rawak
2.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni.
2.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
2.2.1.1
Alat – berus dan palet
2.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan warna air atau
warna poster atau tempera
2.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
2.2.2.1
Teknik – titisan (corak tidak terancang)
2.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
2.3.1
Memilih dan mempelbagaikan bahan secara kreatif
2.3.2
Menghasilkan corak teknik titisan
2.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
2.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
2.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
2.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK : Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
11-12
|
Membentuk
dan Membuat Binaan
Tema:
Alam Benda
Tajuk:
Kapal Selam
Aktiviti
: Model
|
1.
Persepsi dan permahaman bahasa seni
visual (unsur seni dan prinsip rekaan) yang terdapat pada objek
buatan manusia dan karya seni.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman
bahasa seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam aktiviti seni.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai
sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan karya.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan
rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
|
3.1 Persepsi Estetik :
Murid dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang terdapat pada karya seni.
3.1.1 Unsur Seni
3.1.1.1 Rupa – geometri
3.1.1.2 Bentuk – 3D [ konkrit ]
3.1.1.3 Warna – Primer
3.1.2 Prinsip Rekaan
3.1.2.1 Imbangan – Semetri
3.2 Aplikasi
Seni : Murid dapat mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni.
3.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media.
3.2.1.1 Alatan – Gunting, Pisau
3.2.1.2 Bahan – Botol Plastik, Gam PVA,
Masking Tape, Double Sided
Tape, Surat Khabar,Cat Pelaka
3.2.2 Mengetahui penggunaan media, teknik
dan proses dalam penghasilan binaan
3.2.2.1 Teknik – Membina dan Membentuk
3.3 Ekspresi
Kreatif: Murid dapat menghasilkan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
3.3.1 Memilih dan memanipulasikan bahan
secara Kreatif
3.3.2 Menggunakan unsur seni dalam
penghasilan karya
3.3.3 Menghasilkan karya menggunakan bahasa
seni visual
3.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
3.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
3.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
3.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
13-14
|
Mengenal
Kraf Tradisional
Tema:
Alam Semulajadi
Tajuk:
Anyaman Kelarai
Aktiviti:
Anyaman
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
garisan , rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan anyaman kelarai.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan anyaman.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan anyaman.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
4.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
4.1.1
Unsur seni
4.1.1.1
Garisan – lurus dan selari
4.1.1.2
Rupa – geometri
4.1.1.3
Jalinan – tampak dan sentuh
4.1.1.4
Warna – primer
4.1.2
Prinsip rekaan
4.1.2.1
Ritma dan pergerakan – ritma biasa
4.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
4.2.1
Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni
4.2.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.2.1
Alat – gunting
4.2.2.2
Bahan – dua helai kertas A4 berlainan warna dan gam
4.2.3
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan karya
4.2.3.1
Teknik – anyaman kelarai
4.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran berbahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 3D.
4.3.1
Murid boleh mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 3D.
4.3.1.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
4.3.1.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya <$"F7a
;'F/div>
4.3.2
Memahami teknik dalam penghasilan kraf
4.3.2.1
Teknik – anyaman kelarai
4.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
4.1
Mempamerkan karya seni yang dihasilkan
4.2
Menceritakan karya seni sendiri secara lisan atau bertulis
4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
15
|
Menggambar
Tema:
Alam Benda
Tajuk:
Rumahku
Aktiviti
: Kolaj
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
rupa, warna, harmoni, dan kesatuan) yang terdapat pada objek buatan manusia
dan karya seni dalam penghasilan lukisan menggunakan teknik kolaj.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan lukisan.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan lukisan.
4.
Apresiasi terhadap karya seni dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
1.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
1.1.1
Unsur seni
1.1.1.1
Rupa – geometri
1.1.1.2
Warna – bebas
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1
Harmoni – rupa, bentuk, dan warna
1.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.1.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1
Alat – gunting
1.2.1.2
Bahan – kertas lukisan, kertas warna, dan
gam
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1
Teknik – kolaj
1.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK : Kreativiti dan Inovasi
|
|
16
|
Membuat
Corak dan Rekaan
Tema:
Alam Benda
Tajuk:
Corak Motif Huruf
Aktiviti
: Lukisan
|
Persepsi
dan pemahaman bahasa seni visual
(unsur seni dan prinsip rekaan: rupa, warna, garisan, kontra, dan imbangan)
yang terdapat pada objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan
corak menggunakan teknik lukisan.
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media
dan teknik dalam penghasilan corak.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan corak.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
2.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
2.1.1
Unsur seni
2.1.1.1
Garisan – bersilang
2.1.1.2
Rupa – geometri
2.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
2.1.2
Prinsip rekaan
2.1.2.1
Kontra – warna
2.1.2.2
Imbangan – bentuk
2.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
2.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis
media
2.2.1.1
Alat – (tiada)
2.2.1.2
Bahan – kertas lukisan,krayon atau oil
pastel
2.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya.
2.2.2.1
Teknik – lukisan (corak terancang)
2.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan k kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
2.3.1
Memilih dan mempelbagaikan bahan secara kreatif
2.3.2
Menghasilkan corak teknik lukisan
2.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual. 2.4.1 Mempamerkan karya yang dihasilkan
2.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
2.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
17
|
Membentuk
dan Membuat Binaan
Tema:
Alam Semulajadi
Tajuk:
Kenderaan( Haiwan
Kesayangan)
Aktiviti:Model |
1.
Persepsi dan permahaman bahasa seni
visual (unsur seni dan prinsip rekaan) yang terdapat pada objek
buatan manusia dan karya seni.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman
bahasa seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam aktiviti seni.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai
sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan karya.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan
rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
|
3.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
3.1.1
Unsur Seni 3.1.1.1 Rupa – geometri
3.1.1.2
Bentuk – 3D (konkrit)
3.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
3.1.2
Prinsip rekaan
3.1.2.1
Imbangan – semetri
3.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
3.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media.
3.2.1.1
Alat – gunting
3.2.1.2
Bahan – kertas warna, gam, kotak dan magic
pen
3.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan binaan
3.2.2.1
Teknik – membentuk
3.3
Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
3.3.1
Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif
3.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
3.3.3
Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual
3.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
3.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
3.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
3.4.3
Mengetahui kaitan seni visual dengan mata pelajaran lain
3.4.4
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
18
|
Mengenal
Kraf Tradisional
Tema:Alat
Permainan
Tajuk:Wau
Aktiviti:Lipatan dan
Guntingan
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
garisan , rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan wau dengan mewarna.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan wau.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan wau.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
4.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
4.1.1
Unsur seni
4.1.1.1
Garisan – melengkung
4.1.1.2
Rupa – organik dan geometri
4.1.1.3
Jalinan – tampak
4.1.1.4
Warna – primer
4.1.2
Prinsip rekaan
4.1.2.1
Kontra – warna
4.1.2.2
Imbangan – simetri
4.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
4.2.1
Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni
4.2.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.2.1
Alat – gunting
4.2.2.2
Bahan – lakaran layang-layang pada kertas A4
, krayon, dan bahan gentian,gam ,lidi
4.2.3
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan karya.
4.2.3.1
Teknik – lukisan
4.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D dan 3D.
4.3.1
Mengaplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni 2D
4.3.1.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
4.3.1.2
Menghasilkan karya seni berdasarkan perancangan proses kerja
4.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
4.4.1
Mempamerkan karya seni yang dihasilkan.
4.4.2
Menceritakan karya seni sendiri secara lisan atau bertulis.
4.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreatif dan Inovasi
Keusahawanan
TMK
|
|
19
|
Menggambar
Tema:
Alam Semula jadi
Tajuk:
Buah-buahan
Aktiviti: Kolaj |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
rupa, warna, harmoni, dan kesatuan) yang terdapat pada objek buatan manusia
dan karya seni dalam penghasilan lukisan menggunakan teknik kolaj.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan lukisan.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan lukisan.
4.
Apresiasi terhadap karya seni dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
1.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
1.1.1
Unsur seni
1.1.1.1
Rupa – organik dan geometri
1.1.1.2
Warna – bebas
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1
Harmoni – rupa, bentuk, dan warna
1.1.2.2
Kesatuan – pelbagai unsur alam semula jadi
1.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.1.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1
Alat – gunting
1.2.1.2
Bahan – kertas lukisan, kertas warna, dan
gam
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1
Teknik – kolaj
1.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK : Kreativiti dan Inovasi
TMK
|
|
20
|
Membuat
Corak dan Rekaan
Tema:
Alam Semulajadi
Tajuk:
Alas Pinggan
Aktiviti:Lukisan |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual ( unsur seni dan prinsip rekaan:
warna, jalinan, ritma, dan pergerakan, serta imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan corak menggunakan
teknik lukisan.
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan
teknik
dalam penghasilan corak.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan corak.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni.
|
2.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
2.1.1
Unsur seni
2.1.1.1
Warna – primer dan sekunder
2.1.1.2
Jalinan – tampak
2.1.2
Prinsip rekaan
1.2.1.1
Imbangan – warna
1.2.1.2
Ritma dan pergerakan – rawak
2.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni.
2.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
2.2.1.1
Alat – tiada
2.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan pensel warna
atau krayon
2.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan
proses dalam penghasilan karya
2.2.2.1
Teknik – lukisan (corak terancang)
2.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
2.3.1
Memilih dan mempelbagaikan bahan secara
kreatif
2.3.2
Menghasilkan lukisan corak terancang.
2.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
2.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
2.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
2.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK : Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
21
|
Membentuk
dan Membuat Binaan
Tema:
Alam Benda
Tajuk:
Kapal Terbang
Kertas
Aktiviti:Origami |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
rupa, bentuk, warna, dan imbangan)yang terdapat pada objek buatan manusia dan
karya seni dalam penghasilan origami
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan origami.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan origami.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri
dan
rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah
|
3.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
3.1.1
Unsur Seni
3.1.1.1
Rupa – geometri
3.1.1.2
Bentuk – konkrit
3.1.2
Prinsip rekaan
3.1.2.1
Imbangan – simetri
3.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
3.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
3.2.1.1
Alat – (tiada)
3.2.1.2
Bahan – kertas A4 berwarna, gam, dan
magic pen
3.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik dan
proses dalam penghasilan binaan.
3.2.2.1
Teknik – lipatan
3.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D dan 3D.
3.3.1
Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif
3.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam panghasilan karya
3.3.3
Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual
3.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
3.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan.
3.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan.
3.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
22
|
Mengenal
Kraf Tradisional
Tema:Permainan
Tradisional
Tajuk:Wau
Aktiviti:Stensilan |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
garisan , rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan wau dengan mewarna.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan wau.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan wau.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
4.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
4.1.1
Unsur seni
4.1.1.1
Garisan – melengkung
4.1.1.2
Rupa – organik dan geometri
4.1.1.3
Jalinan – tampak
4.1.1.4
Warna – primer
4.1.2
Prinsip rekaan
4.1.2.1
Kontra – warna
4.1.2.2
Imbangan – simetri
4.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
4.2.1
Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni
4.2.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.2.1
Alat – gunting
4.2.2.2
Bahan – lakaran wau pada kertas A4 , krayon,
dan bahan gentian,gam ,lidi
4.2.3
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan karya.
4.2.3.1
Teknik – lukisan
4.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D dan 3D.
4.3.1
Mengaplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni 2D
4.3.1.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
4.3.1.2
Menghasilkan karya seni berdasarkan perancangan proses kerja
4.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
4.4.1
Mempamerkan karya seni yang dihasilkan.
4.4.2
Menceritakan karya seni sendiri secara lisan atau bertulis.
4.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreatif dan Inovasi
Keusahawanan
TMK
|
|
23
|
Menggambar
Tema:Alam
Semulajadi
Tajuk:Ayam
Aktiviti:Capan Jari |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan :
garisan, rupa, warna, imbangan dan kepelbagaian) yang terdapat pada objek
buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan lukisan.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan lukisan.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan lukisan.
4. Apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
|
1.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
1.1.1
Unsur seni
1.1.1.1
Garisan – lurus dan melengkung (untuk lakaran)
1.1.1.2
Rupa – organik dan geometri
1.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1
Harmoni – warna, bentuk, rupa
1.1.2.2
Kesatuan – pelbagai unsur alam semula jadi
1.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1
Alat – berus warna, palet, dan surat khabar lama
1.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan warna air atau
warna poster atau tempera
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1
Teknik – catan (basah atas kering)
1.3
Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
24
|
Membentuk
dan Membuat
Binaan
Tema:
Alam Benda
Tajuk:Fail
Kertas
Aktiviti:Binaan Mudah |
1.
Persepsi dan permahaman bahasa seni
visual (unsur seni dan prinsip rekaan) yang terdapat pada objek
buatan manusia dan karya seni.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman
bahasa seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam aktiviti seni.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai
sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan karya.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan
rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
|
3.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
3.1.1
Unsur Seni
3.1.1.1
Rupa – geometri
3.1.1.2
Bentuk – konkrit
3.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
3.1.2
Prinsip rekaan
3.1.2.1
Imbangan – simetri
3.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
3.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
3.2.1.1
Alat – (tiada)
3.2.1.2
Bahan – kertas A4 berwarna, gam, dan magic
pen
3.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan binaan.
3.2.2.1
Teknik – lipatan
3.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D dan 3D.
3.3.1
Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif
3.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam panghasilan karya
3.3.3
Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual
3.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
3.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan.
3.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan.
3.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
25
|
Membuat
Corak Dan Rekaan
Tema:
Alam Semulajadi
Tajuk:
Hiasan Fail
Aktiviti:Lukisan |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual ( unsur seni dan prinsip rekaan:
warna, jalinan, ritma, dan pergerakan, serta imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan corak menggunakan
teknik titisan.
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan bahasa seni visual menerusi penentuan media
dan
teknik
dalam penghasilan corak.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan corak.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni,
|
.
2.1 Persepsi Estetik :Murid dapat mengenal, menamakan, dan memahami
bahasa seni visual yang ada pada karya seni.
2.1.1
Unsur seni
2.1.1.1
Warna – primer dan sekunder
2.1.1.2
Jalinan – tampak
2.1.2
Prinsip rekaan
1.2.1.1
Imbangan – warna
1.2.1.2
Ritma dan pergerakan – rawak
2.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni.
2.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
2.2.1.1
Alat – tiada
2.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan pensel warna atau
krayon
2.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
2.2.2.1
Teknik – lukisan (corak terancang)
2.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
2.3.1
Memilih dan mempelbagaikan bahan secara kreatif
2.3.2
Menghasilkan corak teknik lukisan
2.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
2.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
2.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
2.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK : Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
26
dan 27
|
Mengenal
Kraf Tradisional
Tema:
Alam Semula jadi
Tajuk:Hiasan
Dinding
Aktiviti: Anyaman |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
garisan , rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan layang-layang dengan
mewarna.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan layang-layang.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan layang-layang.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
4.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
4.1.1
Unsur seni
4.1.1.1
Garisan – melengkung
4.1.1.2
Rupa – organik dan geometri
4.1.1.3
Jalinan – tampak
4.1.1.4
Warna – primer
4.1.2
Prinsip rekaan
4.1.2.1
Kontra – warna
4.1.2.2
Imbangan – simetri
4.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
4.2.1
Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni
4.2.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.2.1
Alat – gunting
4.2.2.2
Bahan – lakaran layang-layang pada kertas A4
, krayon, dan bahan gentian,gam ,lidi
4.2.3
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan karya.
4.2.3.1
Teknik – lukisan
4.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D dan 3D.
4.3.1
Mengaplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni 2D
4.3.1.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
4.3.1.2
Menghasilkan karya seni berdasarkan perancangan proses kerja
4.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
4.4.1
Mempamerkan karya seni yang dihasilkan.
4.4.2
Menceritakan karya seni sendiri secara lisan atau bertulis.
4.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreatif dan Inovasi
Keusahawanan
TMK
|
|
28
|
Menggambar
Tema:Alam
Semula jadi
Tajuk:Hidupan
Laut
Aktiviti:Kolaj |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan :
garisan, rupa, warna, imbangan dan kepelbagaian) yang terdapat pada objek buatan
manusia dan karya seni dalam penghasilan lukisan.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan lukisan.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan
lukisan.
4. Apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
|
1.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
1.1.1
Unsur seni
1.1.1.1
Garisan – lurus dan melengkung (untuk lakaran)
1.1.1.2
Rupa – organik dan geometri
1.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1
Harmoni – warna, bentuk, rupa
1.1.2.2
Kesatuan – pelbagai unsur alam semula jadi
1.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1
Alat – berus warna, palet, dan surat khabar lama
1.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan warna air atau
warna poster atau tempera
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1
Teknik – catan (basah atas kering)
1.3
Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual
dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
29
|
Membuat
Corak dan Rekaan
Tema:Alam
Semula jadi
Tajuk:Kad
Ucapan
Aktiviti:Percikan |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual ( unsur seni dan prinsip rekaan:
warna, jalinan, ritma, dan pergerakan, serta imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan corak menggunakan
teknik titisan.
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan
teknik
dalam penghasilan corak.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan corak.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni,
|
.
2.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
2.1.1
Unsur seni
2.1.1.1
Warna – primer dan sekunder
2.1.1.2
Jalinan – tampak
2.1.2
Prinsip rekaan
1.2.1.1
Imbangan – warna
1.2.1.2
Ritma dan pergerakan – rawak
2.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni.
2.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
2.2.1.1
Alat – tiada
2.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan pensel warna atau
krayon
2.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
2.2.2.1
Teknik – lukisan (corak terancang)
2.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
2.3.1
Memilih dan mempelbagaikan bahan secara kreatif
2.3.2
Menghasilkan corak teknik lukisan
2.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
2.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
2.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
2.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK : Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
.
|
30
|
Membentuk
dan Membuat Binaan
Tema:Alam
Benda
Tajuk:Dompet
Kertas
Aktiviti:Origami |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
rupa, bentuk, warna, dan imbangan)yang terdapat pada objek buatan manusia dan
karya seni dalam penghasilan origami
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan origami.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan origami.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri
dan
rakan berpandukan bahasa seni visual.
|
3.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
3.1.1
Unsur Seni
3.1.1.1
Rupa – geometri
3.1.1.2
Bentuk – konkrit
3.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
3.1.2
Prinsip rekaan
3.1.2.1
Imbangan – simetri
3.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
3.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
3.2.1.1
Alat – (tiada)
3.2.1.2
Bahan – kertas A4 berwarna, gam, dan magic
pen
3.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan binaan.
3.2.2.1
Teknik – lipatan
3.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual
dalam menghasilkan karya seni 2D dan 3D.
3.3.1
Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif
3.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam panghasilan karya
3.3.3
Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual
3.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
3.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan.
3.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan.
3.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
31
|
Mengenal
Kraf Tradisional
Tema:Alam
Semula jadi
Tajuk:Tudung
Saji
Aktiviti:Menganyam dan
Membentuk
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
garisan , rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dalam menghasilkan tudung saji.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan tudung saji.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan tudung saji.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
4.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
4.1.1
Unsur seni
4.1.1.1
Garisan – lurus
4.1.1.2
Rupa – geometri
4.1.1.3
Jalinan – tampak
4.1.1.4
Warna – primer
4.1.2
Prinsip rekaan
4.1.2.1
Kontra – warna
4.1.2.2
Imbangan – simetri
4.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
4.2.1
Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni
4.2.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.2.1
Alat – gunting
4.2.2.2
Bahan – kertas A4 atau kertas lukisan , krayon, dan
bahan gentian,gam
4.2.3
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan karya.
4.2.3.1
Teknik – anyaman dan membentuk
4.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 3D.
4.3.1
Mengaplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni 3D
4.3.1.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
4.3.1.2
Menghasilkan karya seni berdasarkan perancangan proses kerja
4.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
4.4.1
Mempamerkan karya seni yang dihasilkan.
4.4.2
Menceritakan karya seni sendiri secara lisan atau bertulis.
4.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreatif dan Inovasi
Keusahawanan
TMK
|
|
32
|
Menggambar
Tema:Alam
Semula jadi
Tajuk:Rama-rama
Aktiviti:Catan |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan :
garisan, rupa, warna, imbangan dan kepelbagaian) yang terdapat pada objek
buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan catan.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan catan.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan catan.
4. Apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
|
1.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
1.1.1
Unsur seni
1.1.1.1
Garisan – lurus dan melengkung (untuk lakaran)
1.1.1.2
Rupa – organik dan geometri
1.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1
Harmoni – warna, bentuk, rupa
1.1.2.2
Kesatuan – pelbagai unsur alam semula jadi
1.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1
Alat – berus warna, palet, dan surat khabar lama
1.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan warna air atau
warna poster atau tempera
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1
Teknik – catan (basah atas kering)
1.3
Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
1.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
33
|
Membuat
Corak dan Rekaan
Tema:Alam
Benda
Tajuk:Bentuk
Geometri
Aktiviti:Stensilan ( corak terancang) |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual ( unsur seni dan prinsip rekaan:
warna, jalinan, ritma, dan pergerakan, serta imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan corak menggunakan
teknik stensilan.
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan
teknik
dalam penghasilan corak.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan corak.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
|
2.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
2.1.1
Unsur seni
2.1.1.1
Warna – primer dan sekunder
2.1.1.2
Jalinan – tampak
2.1.2
Prinsip rekaan
1.2.1.1
Imbangan – warna
1.2.1.2
Ritma dan pergerakan – rawak
2.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni.
2.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
2.2.1.1
Alat – magic shape atau templet kertas.
2.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan pensel warna atau
crayon
2.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan karya
2.2.2.1
Teknik – lukisan (corak terancang)
2.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
2.3.1
Memilih dan mempelbagaikan bahan secara kreatif
2.3.2
Menghasilkan corak teknik lukisan
2.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
2.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
2.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
2.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK : Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
34
|
Membentuk
dan Membuat Binaan
Tema:Alam
Benda
Tajuk:Bekas
Pensel
Aktiviti:Model |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
rupa, bentuk, warna, dan imbangan)yang terdapat pada objek buatan manusia dan
karya seni dalam penghasilan model.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan model.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan model.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri
dan
rakan berpandukan bahasa seni visual.
|
3.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada karya
seni.
3.1.1
Unsur Seni 3.1.1.1 Rupa – model
3.1.1.2
Bentuk – 3D (konkrit)
3.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
3.1.2
Prinsip rekaan
3.1.2.1
Imbangan – semetri
3.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
3.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media.
3.2.1.1
Alat – gunting
3.2.1.2
Bahan – kertas warna, gam, kotak dan magic
pen
3.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan proses dalam penghasilan binaan
3.2.2.1
Teknik – membentuk
3.3
Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
3.3.1
Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif
3.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
3.3.3
Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual
3.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
3.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
3.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
3.4.3
Mengetahui kaitan seni visual dengan mata pelajaran lain
3.4.4
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
35
|
Mengenal
Kraf Tradisional
Tema:Alam
Benda
Tajuk:
Wau
Aktiviti:Perisian Grafik
(Paint)
|
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
garisan , rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan wau menggunakan
perisian grafik.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan wau.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan wau.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
4.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
4.1.1
Unsur seni
4.1.1.1
Garisan –lurus dan melengkung
4.1.1.2
Rupa – geometri
4.1.1.3
Jalinan – tampak
4.1.1.4
Warna – primer
4.1.2
Prinsip rekaan
4.1.2.1
Kontra – warna
4.1.2.2
Imbangan – simetri
4.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
4.2.1
Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan wau.
4.2.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.2.1
Alat – computer( paint), printer
4.2.2.2
Bahan – kertas A4.
4.2.3
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan karya.
4.2.3.1
Teknik – Perisian Grafik(paint)
4.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D.
4.3.1
Mengaplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni 2D
4.3.1.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
4.3.1.2
Menghasilkan karya seni berdasarkan perancangan proses kerja
4.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
4.4.1
Mempamerkan karya seni yang dihasilkan.
4.4.2
Menceritakan karya seni sendiri secara lisan atau bertulis.
4.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreatif dan Inovasi
Keusahawanan
TMK
|
|
36
|
Mengggambar
Tema:
Alam Semula jadi
Tajuk:
Haiwan Kesayangan
Aktiviti:Catan |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan :
garisan, rupa, warna, imbangan dan kepelbagaian) yang terdapat pada objek
buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan catan.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan catan.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan catan.
4. Apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
|
1.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
1.1.1
Unsur seni
1.1.1.1
Garisan – lurus dan melengkung (untuk lakaran)
1.1.1.2
Rupa – organik dan geometri
1.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
1.1.2
Prinsip rekaan
1.1.2.1
Harmoni – warna, bentuk, rupa
1.1.2.2
Kesatuan – pelbagai unsur alam semula jadi
1.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
1.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1
Alat – berus warna, palet, dan surat khabar
1.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan warna air atau
warna poster atau tempera
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan
proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1
Teknik – catan (basah atas kering)
1.3
Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara
kreatif
1.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan
dalam penghasilan karya
1.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
1.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
37
|
Membuat
Corak dan Rekaan
Tema:Alam
Semula jadi
Tajuk:Ikan
Aktiviti:Lukisan (Gosokan) |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual ( unsur seni dan prinsip rekaan:
warna, jalinan, ritma, dan pergerakan, serta imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan corak menggunakan
teknik gosokan.
2.
Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan
teknik
dalam penghasilan corak.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan corak.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
|
2.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
2.1.1
Unsur seni
2.1.1.1
Warna – primer dan sekunder
2.1.1.2
Jalinan – tampak
2.1.2
Prinsip rekaan
1.2.1.1
Imbangan – warna
1.2.1.2
Ritma dan pergerakan – rawak
2.2
Aplikasi Seni :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni.
2.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
2.2.1.1
Alat – Duit syilling,Tapak kasut,atau
permukaan yang mempunyai jalinan.
2.2.1.2
Bahan – kertas lukisan dan pensel warna
atau krayon
2.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan
proses dalam penghasilan karya
2.2.2.1
Teknik – lukisan (corak terancang)
2.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
2.3.1
Memilih dan mempelbagaikan bahan secara kreatif
2.3.2
Menghasilkan corak teknik lukisan
2.4
Apresiasi Seni :Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
2.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
2.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
2.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK : Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
|
|
38
|
Membentuk
dan Membuat Binaan
Tema:Alam
Benda
Tajuk:Robot
Aktiviti:Model |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
rupa, bentuk, warna, dan imbangan)yang terdapat pada objek buatan manusia dan
karya seni dalam penghasilan model robot.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan model robot.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan model robot.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri
dan
rakan berpandukan bahasa seni visual.
|
3.1
Persepsi Estetik: Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
3.1.1
Unsur Seni 3.1.1.1 Rupa – geometri
3.1.1.2
Bentuk – 3D (konkrit)
3.1.1.3
Warna – primer dan sekunder
3.1.2
Prinsip rekaan
3.1.2.1
Imbangan – semetri
3.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya
seni.
3.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media.
3.2.1.1
Alat – gunting
3.2.1.2
Bahan – kertas warna, gam, kotak dan
magic pen ,straw dan bahan terbuang yang
sesuai.
3.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik, dan
proses dalam penghasilan binaan model
robot.
3.2.2.1
Teknik – membentuk
3.3
Ekspresi Kreatif: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
3.3.1
Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif
3.3.2
Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
3.3.3
Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual
3.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
3.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
3.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan
3.4.3
Mengetahui kaitan seni visual dengan mata pelajaran lain
3.4.4
Menghargai karya sendiri dan rakan
EMK
: Kreativiti dan Inovasi
|
|
39-40
|
Mengenal
Kraf Tradisional
Tema:Alam
Benda
Tajuk:
Hiasan dinding
Aktiviti: Anyaman menggunakan Perisian Grafik (paint) |
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan:
garisan , rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada
objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan anyaman dengan Perisian
Grafik ( paint) .
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan
media dan teknik dalam penghasilan hiasan dinding menggunakan Perisian Grafik.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan karya seni.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
sejarah seni, dan budaya.
|
4.1
Persepsi Estetik :Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada
karya seni.
4.1.1
Unsur seni
4.1.1.1
Garisan – lurus
4.1.1.2
Rupa – geometri
4.1.1.3
Jalinan – tampak
4.1.1.4
Warna – primer
4.1.2
Prinsip rekaan
4.1.2.1
Kontra – warna
4.1.2.2
Imbangan – simetri
4.2
Aplikasi Seni: Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan media dan teknik dalam
aktiviti seni.
4.2.1
Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni
4.2.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.2.1
Alat – computer, printer,mesin laminating.
4.2.2.2
Bahan – kertas A4.plastik luminasi,bingkai
daripada kertas mounting berwarna.
4.2.3
Mengetahui penggunaan media, teknik dan
proses dalam penghasilan karya.
4.2.3.1
Teknik – Anyaman menggunakan Perisian
Grafik.
4.3
Ekspresi Kreatif :Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni 2D dan 3D.
4.3.1
Mengaplikasi pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam
menghasilkan
karya seni 2D
4.3.1.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
4.3.1.2
Menghasilkan karya seni berdasarkan perancangan proses kerja
4.4
Apresiasi Seni: Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
4.4.1
Mempamerkan karya seni yang dihasilkan.
4.4.2
Menceritakan karya seni sendiri secara lisan atau bertulis.
4.4.3
Menghargai karya sendiri dan rakan.
EMK
: Kreatif dan Inovasi
Keusahawanan
TMK
|
|
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.